تحصیل پزشکی در ایتالیا

تحصیل پزشکی در ایتالیا

تحصیل پزشکی در ایتالیا از دیر باز جزء گزینه های پر تقاضا برای تحصیل بوده است. ایتالیا یکی از کشورهای مطلوب برای مهاجرت تحصیلی می باشد که براساس امکانات بسیار خوبی که در اختیار مهاجران قرار می دهد، انتخاب مناسبی برای آن ها است. این کشور علاوه بر داشتن فرهنگ غنی و پربار، اقتصاد ایده آل و سیستم آموزشی قوی، جاذبه های طبیعی و آب و هوای فوق العاده ای دارد و همین موضوع یکی دیگر از دلایل جذب مهاجر به این کشور می باشد.

اکثر افراد به دلیل شرایط سخت مهاجرت و هزینه های بالای تحصیل و زندگی در کشورهای خارجی، از تصمیم خود برای مهاجرت منصرف می شوند. اما تحصیل پزشکی در ایتالیا با شرایط بسیار عالی و هزینه های کمتر در مقایسه با کشورهای دیگر یک انتخاب مناسب برای مهاجرت تحصیلی می باشد. اگر می خواهید برای تحصیل در ایتالیا به این کشور مهاجرت و در رشته پزشکی تحصیل کنید، می بایست از شرایط تحصیل پزشکی، هزینه تحصیل در این کشور و موارد مهم دیگر اطلاعات کاملی داشته باشید. جهت کسب این اطلاعات تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

شرایط تحصیل پزشکی در ایتالیا

متقاضیانی که قصد تحصیل پزشکی در کشور ایتالیا را دارند می بایست دارای شرایطی باشند که در ادامه به آن ها اشاره شده است:

  • داشتن مدرک حداقل تحصیلات تا مقطع دیپلم
  • تسلط به زبان انگلیسی (آیلتس 5.5 الی 6) یا زبان ایتالیایی حداقل مدرک B2
  • داشتن پاسپورت رسمی و معتبر
  • داشتن حداقل سن 18 سال
  • پذیرش در آزمون پذیرش بین المللی پزشکی IMAT

آزمون IMAT برای ورود به رشته پزشکی در ایتالیا

جهت اقدام به تحصیل پزشکی در اکثر دانشگاه‌ های سطح بالای ایتالیا شرکت در آزمون ورودی IMAT الزامی می باشد. این آزمون که آزمون بین ‌المللی پذیرش پزشکی نام دارد، برای تایید صلاحیت دانشجویان بین‌المللی جهت ورود به دوره‌ های پزشکی دانشگاه‌ های دولتی در ایتالیا برگزار می ‌شود. سوالات این آزمون در مباحث بیولوژی، شیمی، ریاضی، فیزیک، اطلاعات عمومی و هوش و منطق می باشند. شرکت ‌کنندگان در این آزمون، حداکثر 100 دقیقه فرصت دارند تا 60 سؤال 5 گزینه‌ای را جواب دهند. آیمت 90 نمره دارد و داوطلبان جهت قبولی می بایست حداقل نمره 50 را کسب کنند.

تحصیل پزشکی در ایتالیا

 

مزایای تحصیل پزشکی در ایتالیا

مهاجرت تحصیلی به کشور ایتالیا در رشته های پزشکی مزایای بسیاری از جمله هزینه های پایین تحصیل، اعتبار بالای مدرک تحصیلی، بهره وری از بورسیه های تحصیلی، کیفیت آموزشی بالا و… را به همراه دارد. دانشجویان می بایست بعد از دریافت مدرک تحصیلی و مجوزهای پزشکی مورد نیاز نسبت به اخذ ویزا Permesso di Soggiorno اقدام کنند. این نوع ویزا به دانشجویان 6 الی 12 ماه فرصت کاریابی می دهد. افراد دارای این ویزا می توانند در این بازه زمانی کار مطلوبی در ایتالیا پیدا نمایند و اقامت دائم این کشور را بگیرند.

برترین دانشگاه های پزشکی در ایتالیا

دانشگاه‌ های مطرح ایتالیا که رشته پزشکی را ارائه می‌دهند، جزو 300 دانشگاه برتر جهان می باشند. علاوه براین، هم کیفیت تحصیل در این دانشگاه‌‌ ها بالاست، هم اینکه هزینه‌ تحصیل در آن ها پایین است. بعضی از برترین دانشگاه های پزشکی در ایتالیا عبارتند از:

  • دانشگاه باری
  • دانشگاه میلان
  • دانشگاه بولونیا
  • دانشگاه پاویا
  • دانشگاه مسینا
  • دانشگاه ساپینزا رم
  • دانشگاه تورین
  • دانشگاه پادوا
  • دانشگاه سی‌ ینا

هزینه تحصیل پزشکی در ایتالیا

با توجه به نمره قبولی شما در آزمون آیمت، امکان تحصیل در دانشگاه های دولتی و خصوصی کشور ایتالیا وجود خواهد داشت. تقریبا به مدت یک دهه است که تحصیل در دانشگاه های دولتی ایتالیا به زبان انگلیسی نیز فراهم می باشد. برخی از این دانشگاه ها شامل دانشگاه بولونیا، تورین، مسینا و پادوا هستند که علاوه بر داشتن سطح بالا، شهریه نسبتا کمی دارند.

تقریبا شهریه تحصیل در دانشگاه های دولتی این کشور 1200 یورو در سال است. شهریه دانشگاه های خصوصی در ایتالیا نیز نزدیک به 15 هزار یورو در سال می باشد. ناگفته نماند که هزینه زندگی دانشجویی در این کشور بر اساس نوع زندگی هر دانشجو متغیر است. اما بطور کلی یک فرد می تواند با حدودا 1500 تا 2000 یورو در ماه هزینه های زندگی خود را بپردازد. این هزینه ها می تواند شامل اجاره خانه، خوراک، پوشاک و… باشد.

بورسیه های پزشکی در ایتالیا

با وجود اینکه هزینه های تحصیل در ایتالیا پایین است، با دریافت بورسیه های مختلف می توان هزینه ها را بیشتر کاهش داد. دانشجویان بین‌ المللی می ‌توانند از انواع گوناگون بورسیه‌‌ ها بهره‌ مند شوند و هزینه های خود را حتی به صفر برسانند. از نمونه های این بورسیه ها می توان به بورسیه های استانی و یا بورسیه های مراکز عام‌ المنفعه اشاره نمود که هزینه های تحصیلی را از 5000 یورو به بالا پوشش خواهند داد. بورسیه های معروف برای تحصیل پزشکی در ایتالیا عبارتند از:

  • بورسیه دولتی و منطقه‌ ای  MACI
  • بورسیه دولتی و منطقه‌ ای DSU
  • بولونیا اسکالرشیپ

آینده شغلی رشته پزشکی در ایتالیا

رشته پزشکی جزو آن دسته از رشته ها می باشد که بازار کار بسیار خوبی در ایتالیا دارد. بعد از فارغ التحصیلی در این رشته، می توانید با مدرک خود هم در این کشور و هم کشورهای دیگر شغل مناسبی پیدا کنید. قابل ذکر است که اگر بخواهید پس از تمام شدن دوران تحصیلات خود در ایتالیا مشغول به کار شوید، می بایست مجوز کاری و ویزای دائم دریافت نمایید. داشتن گواهی زبان ایتالیایی، سوابق تحقیقاتی و پژوهشی و همچنین نمرات خوب در دانشگاه الزامی است. پزشکان در ایتالیا تقریبا 8500 یورو در ماه درآمد دارند. هرچه تجربه شما بیشتر شود، این میزان درآمد به پانزده هزار یورو نیز خواهد رسید.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *