ویزای تحصیلی اروپا

ویزای تحصیلی اروپا

برای مهاجرت به اروپا روش های گوناگونی وجود دارد که یکی از آن ها مهاجرت تحصیلی است. مهاجرت تحصیلی به اروپا طرفداران بسیاری دارد و اکثر افرادی که می‌خواهند به اروپا مهاجرت کنند، از طریق این روش اقدام می ‌نمایند. متقاضیان زیادی به علت داشتن شرایط مطلوب تحصیلی کشورهای اروپایی، امکانات تحصیلات رایگان در بعضی از کشورها، شرایط کاری در هنگام تحصیل و بعد از آن، تلاش می‌کنند تا با دریافت ویزای تحصیلی اروپا راهی این کشورها شوند.

از آنجایی که کشورهای اروپایی دارای دانشگاه‌ های بسیار معتبری می باشند، در سال های اخیر بسیاری از دانشجویان به فکر ادامه تحصیل در دانشگاه های اروپایی افتاده اند. اخذ ویزای تحصیلی علاوه بر اینکه سبب می شود دانشجو در یک محیط آموزشی با کیفیت بالا آموزش ببیند، شانس موفقیت های شغلی را نیز بیشتر می کند. در این مطلب قصد داریم چگونگی اخذ ویزای تحصیلی اروپا را بررسی کنیم. اگر شما نیز به دنبال دریافت ویزای تحصیلی هستید، در ادامه همراه ما باشید.

چگونگی اخذ ویزای تحصیلی اروپا

یکی از راحت ترین و کم هزینه ترین روش های مهاجرتی و اخذ اقامت اتحادیه اروپا از طریق تحصیل در اروپا می باشد. این کار تنها از طریق اخذ نامه پذیرش دانشگاهی و سپس درخواست ویزای تحصیلی اروپا ممکن است. در واقع برای این که بتوانید در دانشگاه‌ های اروپایی به تحصیل بپردازید، باید ویزای تحصیلی اروپا را دریافت نمایید.

مراحل اخذ ویزای تحصیلی در بیشتر کشورهای اروپایی تقریبا مشابه یکدیگر است. ابتدا می بایست از یک دانشگاه اروپایی پذیرش دریافت کنید. در حقیقت می توانید درخواست خود را جهت ادامه تحصیل به دانشگاه مورد نظر ارسال نمایید. عموما دانشگاه ها در مدت زمان کوتاه و باتوجه به مدارک ارسالی تصمیم خود را می گیرند. در مرحله بعدی باید تمکن مالی خود را اثبات کنید. تمکن مالی به معنای توانایی پرداخت هزینه تحصیل در کشور مقصد می باشد. در برخی از کشورها می توان از کمک هزینه های دولتی جهت زندگی دانشجویی استفاده نمود. از این رو، دانشجو قادر است تا برای ادامه تحصیل به اروپا مهاجرت نماید.

شرایط و مدارک مورد نیاز جهت تحصیل در اروپا

برای تحصیل در اروپا همانند شیوه های دیگر مهاجرت، می بایست مدارک و اسنادی را ارائه دهید. در ادامه لیستی از مدارک مورد نیاز جهت تحصیل در کشورهای اروپایی آورده شده است:

  • تکمیل فرم درخواست تحصیل برای کشور اروپایی مورد نظر
  • داشتن پاسپورت رسمی
  • مدارک تحصیلی ترجمه شده
  • ریز نمرات آخرین دوره تحصیل
  • بیمه سلامت مسافرتی
  • عکس پرسنلی جدید
  • داشتن گواهی زبان انگلیسی با نمره قابل قبول
  • پرداخت هزینه های بیمه دانشجویی
  • ارائه نامه پذیرش تحصیلی از کالج یا دانشگاه مورد نظر
  • اثبات تمکن مالی برای تامین مخارج تحصیلی و زندگی
  • ارائه بورسیه تحصیلی از کالج یا دانشگاه در صورت وجود

ویزای تحصیلی اروپا

کدام کشورها برای مهاجرت تحصیلی به اروپا بهتر هستند؟

پیشنهاد می شود که برای مهاجرت تحصیلی به اروپا، یکی از کشورهای منطقه شینگن را به عنوان مقصد خود انتخاب نمایید. چراکه در این صورت می توانید از مزایای این اتحادیه نیز بهره ببرید. متقاضیان با اخذ ویزای یکی از کشورهای عضو این اتحادیه که شامل 26 کشور اروپایی است، قادر هستند در طول تحصیل خود و حتی پس از آن، در همه کشورهای عضو به پیدا کردن شغل بپردازند و بدین گونه با یافتن شغل می توانند ویزای تحصیلی خود را به ویزای کار تبدیل نمایند.

بیشتر بدانید: موسسات مجاز اعزام دانشجو

مزایای تحصیل در اروپا

آیا تا به حال به این موضوع فکر کرده اید که چرا هنگامی که صحبت از تحصیل در کشورهای خارجی می شود، بهتر است یکی از کشورهای اروپایی را انتخاب نمایید؟ در بخش زیر بعضی از دلایل پر تقاضا بودن تحصیل در اروپا را بیان می کنیم:

  • تاریخ غنی و پربار اروپا
  • کیفیت بالای آموزش
  • یادگیری یک زبان جدید
  • پایین بودن هزینه های تحصیل
  • سبک زندگی جدید با امکانات مطلوب
  • امکان دریافت اقامت و مجوز کاری
  • تحصیل به زبان انگلیسی
  • امکان دریافت بورسیه تحصیلی
  • دریافت ویزای شینگن و امکان سفر به کشورهای حوزه شینگن

شرایط سنی مهاجرت تحصیلی به اروپا

برای تحصیل در دانشگاه های اروپا می بایست شرایط دانشگاه مورد نظر را داشته باشید. برای مثال باید شرایط سنی را رعایت کنید تا امکان اخذ ویزای دانشجویی اروپا برای شما فراهم شود. شرایط سنی برای هرکدام از دانشگاه های اروپایی در مقاطع مختلف، متفاوت است. اما در اکثر دانشگاه ها جهت تحصیل در مقطع دکتری تنها می ‌توان تا سن چهل سالگی اقدام کرد. در بعضی از کشورهای اروپایی هم جهت دریافت پذیرش تحصیلی نیازی به رعایت شرایط سنی نمی باشد و افرادی هم که بالای چهل سال سن دارند نیز می توانند اقدام نمایند.

معمولا کشورهای اروپایی تحصیل در مقطع فوق لیسانس را تا 30 سالگی و برای مقطع لیسانس تا سن 25 سالگی به دانشجویان خارجی اجازه تحصیل می‌ دهند. ناگفته نماند که تحصیل رایگان در اروپا تأثیر زیادی بر روی این موضوع دارد. برای مثال در سیستم آموزشی برخی کشورها برای مقطع دکتری تا 36 سال، فوق لیسانس تا 30 سال و لیسانس تا 25 سال فرصت می باشد. تحصیل در ایتالیا، اتریش و آلمان از گزینه های مناسب هستند.

پذیرش دانشجویان بین‌المللی

کشورزمان‌بندی درخواستتمکن مالی
نروژاکتبر تا دسامبر13,000 تا 15,000 دلار آمریکا
آلمانبا توجه به دانشگاه متفاوت است، اما برخی از آنها از دسامبر شروع می‌شود.11,000 یورو
اتریشبا توجه به دانشگاه متفاوت است، اما برخی از آنها از سپتامبر شروع می‌شود.9,000 تا 12,000 یورو
فنلاند4 تا 19 ژانویه6,720 یورو
اسپانیابدون نیاز به اثبات تمکن مالی
لیتوانیبا توجه به دانشگاه متفاوت است، اما اکثر آنها از نوامبر یا دسامبر شروع می‌شود.بدون نیاز به اثبات تمکن مالی
فرانسهاکتبر تا دسامبربدون نیاز به اثبات تمکن مالی، اما توصیه می‌شود.
ایتالیافوریه تا ژوئن32,000 یورو برای سال اول

ویزای تحصیلی اروپا و کار حین تحصیل

در بیشتر کشورهای اروپایی می توان بعد از فارغ ‌التحصیلی، به مدت یک تا دو سال شغل مناسبی پیدا کرد و مشغول به کار شد. موضوع مهمی که در رابطه با داشتن شغل وجود دارد، اخذ اجازه کار در حین تحصیل در کشورهای اروپایی است. با این قانون، دانشجویان خارجی می ‌توانند در هنگام تحصیل کار کنند و درآمد کسب نمایند. ویزای تحصیلی اروپا در صورتی که بالای یکسال و به صورت بلند مدت باشد، دانشجو اجازه کار کردن به صورت پاره وقت را دارد. میزان ساعات اجازه کار بر اساس ویزا و کشور متفاوت است و از 3-10 ساعت در هفته می باشد. توجه داشته باشید که اجازه کار تنها برای افراد بالای 18 سال است و افراد زیر 18 سال اجازه کار نخواهند داشت.

مراحل اخذ ویزای تحصیلی اروپا

1. انتخاب کشور و دانشگاه

اولین قدم انتخاب کشور و دانشگاه مورد نظر شما برای تحصیل است. عوامل مختلفی مانند زبان آموزشی، هزینه تحصیل و زندگی، کیفیت آموزش و فرصت های شغلی باید در نظر گرفته شوند.

2. دریافت پذیرش

پس از انتخاب دانشگاه، باید برای پذیرش در رشته مورد نظر خود اقدام کنید. برای این کار به وب سایت دانشگاه مراجعه کرده و مدارک لازم را ارسال کنید.

3. آماده سازی مدارک

پس از دریافت پذیرش، باید مدارک مورد نیاز برای اخذ ویزای تحصیلی را جمع آوری کنید. این مدارک به طور کلی شامل موارد زیر هستند:

  • پاسپورت معتبر
  • نامه پذیرش از دانشگاه
  • مدرک تمکن مالی
  • مدرک بیمه درمانی
  • اثبات پرداخت هزینه های ویزا
  • عکس پرسنلی
  • گواهی عدم سوء پیشینه
  • مدرک مهارت زبان (در صورت نیاز)

4. درخواست ویزا

با مراجعه به سفارت یا کنسولگری کشور مورد نظر در کشور خود، برای ویزای تحصیلی اقدام کنید. فرم درخواست را به دقت پر کرده و مدارک لازم را ارائه دهید.

5. مصاحبه ویزا

در برخی موارد ممکن است لازم باشد برای مصاحبه ویزا به سفارت یا کنسولگری مراجعه کنید. برای این مصاحبه باید به طور کامل آماده باشید و مدارک و اطلاعات لازم را ارائه دهید.

6. دریافت ویزا

پس از بررسی مدارک و انجام مصاحبه، در صورت واجد شرایط بودن، ویزای تحصیلی شما صادر خواهد شد.

جدول مقایسه کشورهای اروپایی در رنکینگ جهانی

کشوررنکینگ جهانیرنکینگ دستیابی به اهداف شغلیرنکینگ دستیابی به توسعه فردی
فنلاند128
دانمارک346
ایتالیا171815
سوئد753
اسپانیا151312
سوئیس517
هلند994
آلمان41110
فرانسه12169
انگلستان265

مطالب بیشتر: تحصیل پزشکی در ایتالیا

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *